Welke spieren train je met fietsen?

Fietsen is enorm populair. Veel mensen beleven er plezier aan. De een maakt regelmatig een tochtje door de omgeving op de (elektrische) fiets, een ander stapt dagelijks op de racefiets en weer een ander ploegt lekker door de modder op de mountainbike. Bewegen is gezond en met fietsen train je, vaak zonder dat je het weet, veel verschillende spieren. Maar welke zijn dat nou precies? We zetten het voor je op een rij.

Onderlichaam

We beginnen met de voetspieren. Het is misschien verrassend om te lezen dat je die traint met fietsen, maar het is echt zo. En nee, je krijgt er geen gespierde voeten van. De voetspieren zorgen vooral voor stabiliteit en een beetje training kan geen kwaad. De scheenbeenspieren zijn nodig om je voet te laten bewegen op de trappers.

Aan de achterkant van je onderbeen zitten de kuitspieren. Wielrenners hebben vaak hele gespierde kuiten. Dat komt omdat je met fietsen de trapper naar beneden duwt. Daardoor span je de kuitspieren aan. Fiets je een heuvel op of trek je een sprintje, dan worden deze spieren extra aangesproken.

Iets hoger aan de achterkant zitten de hamstrings. Bij fietsen is deze spiergroep nodig om ervoor te zorgen dat je je heupen en knieën kunt buigen bij het trappen. Door een verkeerde houding op de fiets kun je een hamstringblessure oplopen.

Dan gaan we naar de voorkant van het bovenbeen. Daar zitten de dijbeenspieren of quadriceps, die van de knie tot de heup lopen. Deze spieren moeten samen met de kuitspieren veel kracht zetten als je je voeten bij het trappen naar beneden duwt.

Ook de bilspieren hebben het nodige te doen tijdens het fietsen. Dat heb je vast wel eens gevoeld, aan het eind van een lange fietstocht. De grootste bilspier is de aanjager van de trapbeweging, maar alle spieren in je billen doen mee. Sterke bilspieren voorkomen pijn in je rug en knieën.

Bovenlichaam

Bij het fietsen gebruik je ook je bovenlichaam. Zo zorgen de buikspieren voor evenwicht en een goede houding. Daarnaast doen ook deze spieren mee bij het trappen.

Als je lang achter elkaar hebt gefietst, zul je dat wellicht voelen in je onderrug. De onderrugspieren vormen samen met de buikspieren je ‘core’, die zorgt voor stabiliteit.

We klimmen nog wat hoger en komen bij de schouder- en armspieren. Die train je door je houding op de fiets en de stuurbeweging. Tijdens het sturen zet je namelijk kracht met deze spieren, vooral bij wielrennen en mountainbiken.

Conditie en kracht

De conclusie: fietsen is niet alleen goed voor je conditie, maar het is ook een training in spierkracht. Vooral als je veel aan een bureau zit, is het belangrijk om deze spieren te blijven gebruiken en op te bouwen om het meeste vermogen eruit te halen.

 

 

Deel dit artikel

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar top