close
  • donderdag 15 november
Sport

Zo bereik je nog eens wat met vaderlandsliefde

Zo bereik je nog eens wat met vaderlandsliefde

Een Nike campagne is niet zomaar een campagne. Wereldwijd met je snoet op posters, op social media, op tv. De dertigjarige American footballer Kaepernick, de man met het enorme afrokapsel, wordt het nieuwe gezicht van het sportmerk. Zonder zijn helm op, uiteraard. 

Maar niet alleen zijn haar trekt de aandacht. Het is meer zijn protest tegen politiegeweld tegen donkeren mensen, waar hij mee in de media kwam. Dat protest bestond namelijk uit het knielen tijdens het volkslied dat voor elke wedstrijd wordt gezongen. 

Trump is not amused

Ook al is Kaepernick door Amnesty International onderscheiden voor zijn protest, de footballer heeft al sinds vorig jaar geen club meer. Er volgt een rechtszaak tegen de National Football League. Ook president Trump is not amused over de kniel-actie van Kaepernick. Hij wil dat clubeigenaren knielende spelers ontslaat. Maar dat is vooralsnog bij een wens gebleven.  

Nike vindt de quarterback een inspirerende sporter die de kracht van de sport gebruikt om de wereld vooruit te helpen. De vice-president van Nike in Noord-Amerika lijkt er erg content mee. “We willen de betekenis van de slogan ‘Just Do It’ versterken en het introduceren bij een nieuwe generatie atleten”. Een ander gezicht in de campagne is tennisster Serena Williams. 

De afgelopen dagen is er de nodige consternatie geweest over de keuze van het sportmerk voor Colin Kaepernick. Het aandeel Nike opende op de beurs in New York drie procent lager en ook op social media brak een storm van protest los onder #boycotnike. Mensen riepen op tot een boycot van Nike en sommige mensen staken hun sportschoenen in de brand of knipten het Nikelogo van hun sokken en plaatsten daarvan een foto. Er zijn trouwens ook veel positieve geluiden te horen.

 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volg ons via Facebook