Wat doen gepensioneerden met al die vrije tijd?

Gepensioneerden willen niet langer de rest van hun leven achter de geraniums zitten. De website Leefjepensioen.nl is een bron van inspiratie voor plussers met veel vrije tijd én voor marketeers die zich op die plussers richten.

Het motto van Leefjepensioen.nl is: Leef je pensioen, er is nog zoveel te doen! En dat is precies wat de website – een initiatief van Syntrus Achmea – laat zien middels inspirerende verhalen van gepensioneerden over de invulling van hun ‘nieuwe bestaan’.

Bloggen en schatzoeken
Op Leefjepensioen.nl kun je bijvoorbeeld kennismaken met Hans, die zich als radiopresentator bij een regionale zender volledig overgeeft aan zijn passie voor muziek. Samen met twee leeftijdgenoten maakt hij een zondagochtendprogramma voor senioren. Misja is nog niet eens met pensioen (ze werkt voor een tijdschrift), maar onderhoudt in haar vrije tijd een blog waarvoor zij apart geklede 50-plussers fotografeert. Piet daarentegen is al jaren met pensioen. Tijdens zijn werkzame leven werkte hij 40 jaar bij een bloemenveiling, nu leidt hij mensen rond in de Historische tuinen van Aalsmeer. En ook Ad verveelt zich moment. Hij heeft zich – samen met zijn partner – helemaal op Geocaching gestort, een soort schatzoeken.

Behoefte aan inspiratie
Syntrus Achmea is de website begonnen omdat het bedrijf meent dat pensioen meer is dat geld. “De menselijke kant van het pensioen dreigt enigszins ondergesneeuwd te raken in de financiële discussies over toetsingskaders, kortingen en de dekkingsgraad”, zegt Patricia Alblas, communicatieadviseur bij Syntrus Achmea. “Iedereen die met pensioen gaat of is, kan op Leefjepensioen.nl ideeën opdoen voor wat je allemaal kunt gaan doen als je eenmaal met pensioen bent. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die nét met pensioen zijn, wel weten wat ze met hun vrije tijd aanmoeten. Ze willen reizen, een cursus volgen, meer tijd aan de kleinkinderen besteden. Maar anderhalf tot twee jaar later hebben ze die reis gemaakt, die cursus gevolgd en blijken de dagen ook niet te vullen met bezoekjes aan of van de kleinkinderen. Wat dan? Deze mensen zijn hun hele leven actief geweest en willen dat blijven. Ze willen nieuwe uitdagingen aangaan. Maar welke? Ze willen iets moois maken van hun nieuwe leven. Maar hoe? Leefjepensioen.nl wil op die vragen antwoord geven door mensen aan het woord te laten die al een nieuwe invulling hebben gegeven aan hun leven. De leuke reacties van de bezoekers laten zien dat daaraan behoefte was.”

Maak kennis met je doelgroep
Voor marketeers die zich op babyboomers en senioren richten, biedt Leefjepensioen.nl een inkijkje in het leven – en de belevingswereld – van hun doelgroep. En wie weet welke leuke, nieuwe initiatieven daaruit weer voortvloeien!

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top